Roadtrip Europe

15 augustus 2018

In de zomer van 2018 heb ik met mijn vader met onze eigen auto een roadtrip gemaakt door Midden- en Oost-Europa. In een notendop zijn wij via Zuidoost-Europa naar Griekenland gereden, om vervolgens een noordelijkere route terug naar huis te nemen. Onze reis duurde drie weken en wij hebben een kleine 6000 km gereden. Hieronder deel ik onze reis, laat ik mijn indruk achter en geef tips en adviezen met wat je het beste wel kan zien of doen en wat je beter kan vermijden. Doe er je voordeel mee!

Notitie: Alle genoemde hotels e.d. hadden een eigen al dan niet betaalde parkeergelegenheid. Vaak werd bij grensovergangen ook gevraagd naar het kentekenbewijs en de groene kaart.

Nederland - Nürnberg (Duitsland), 1 nacht

Wij zijn vanuit Nederland naar Nürnberg gereden. Het stadje is mooi om een middagje/avondje te verblijven, er zijn een aantal kerken en een stadsmuur die je kan zien, maar meer dan een nacht is niet nodig. Wij hebben hier overnacht in het Ibis Hotel. Het hotel zelf was prima voor een overnachting, ontbijt was goed. Het was echter wel moeilijk aan te rijden, je moet het namelijk vanaf de achterkant aanrijden; vanaf de voorkant is niet mogelijk, omdat je die weg niet in mag rijden.

Nürnberg - Meer van Bled (Slovenië), 2 nachten

Vanuit Nürnberg zijn wij door Oostenrijk gereden richting Bled in Slovenië. Wij hebben niet in Bled zelf, maar in het nabijgelegen dorpje (op ~10 km) Radovljica overnacht, in een pensionnetje, Pension Lectar. Het personeel was heel erg vriendelijk en gastvrij, de kamers waren verder ook prima. Het lag aan een sfeervol plein, het dorp zelf was verder wel erg klein, op één café na was alles gesloten rond 21:00 (zelfs op een vrijdagavond). Wij kwamen er aan op een donderdag, toen bleek er 's avonds een dorpsfeest te zijn met een band die optrad, al hield de band het ook toen al om 22:00 voor gezien. Het was verder wel druk en gezellig met een aantal straattentjes voor eten en drinken en de meeste mensen bleven wel plakken. Oh ja, we kwamen voor het meer. Het meer is een indrukwekkend, overwegend blauw meer. Vanaf het Kasteel van Bled op de aangelegen berg heb je een heel mooi uitzicht over het meer. Wij hadden toen geen zwemkleding bij ons, maar er is een grasveldje aan het meer waar je eventueel op kan gaan liggen en het meer in kan gaan. Je kan ook met een bootje het meer op, eventueel naar het eilandje in het midden waar een kerkje opstaat, maar dat hebben wij verder allemaal gelaten voor wat het is. Verder zijn wij ook naar de nabijgelegen Vintgar Kloof gegaan. Ook deze looptocht van 1,6 km is zeer mooi en zeker de moeite waard. Er is één weg voor de heen en terugreis, dus soms is het even proppen met tegenliggers of voorrang verlenen. Twee nachten zeker aan te raden om het zien, een nachtje langer om bijvoorbeeld te zonnen en zwemmen aan het meer of een wandeling eromheen is ook zeker niet overbodig.

Meer van BledVintgar Kloof

Meer van Bled - Mostar (Bosnië-Herzegovina), 1 nacht

Ons plan was om naar Dubrovnik te gaan en we wilden B-H ook zien voor één nacht. De reden dat we eerst naar B-H gingen, terwijl Kroatië aan Slovenië grenst, is omdat B-H een heel klein stukje kust (~10 km) heeft aan de Adriatische Zee. Om de hierdoor dubbele grensovergang (Let op, van EU naar niet-EU en vervolgens weer naar EU) op de al drukke kustweg te vermijden, besloten we eerst naar Mostar te gaan en vanuit daar na een overnachting door naar Dubrovnik.

Nadat we over de grensovergang van Slovenië naar Kroatië hadden gepasseerd, kregen we te maken met de eerste files bij Zagreb. Deze ging met langzaam rijdend verkeer door tot de splitsing van deze snelweg richting de kust en de snelweg binnendoor. Wij pakten de snelweg binnendoor en daarna was het heel de tijd goed doorrijden, zelfs de grensovergang van Kroatië naar B-H (ergens bij Ljubuski) ging prima, zonder files. Daarna was het nog ongeveer een uur over een landweggetje richting Mostar. Mostar zelf had nog een verrassend leuk centrum met een mooie brug, de Oude Brug (wel redelijk glad). 's Avonds was het er erg gezellig en druk, maar misschien dat dit ook komt omdat we er op een zaterdag waren. We zaten in Hotel Almira. Het hotel was wederom prima voor een nacht, alleen het ontbijt was wat minder.

Mostar

Mostar - Dubrovnik (Kroatië), 2 nachten

Vanuit Mostar zijn we dus doorgegaan naar Dubrovnik. Wij hadden het geluk dat we op de dag van de WK-finale van het voetbal (tussen Kroatië en Frankrijk) daar zouden aankomen, dus we hadden op de planning om daar op tijd aan te komen zodat we een mooie plek voor de middag/avond konden zoeken om de wedstrijd te kijken. Er zijn echter maar weinig wegen Kroatië in, dus bij de grens aangekomen sloten wij aan in een file voor de grensovergang. De Kroatische overgang doet er gemiddeld 2 minuten per auto over, naderhand bleek dat we wel als nummer 90 o.i.d. zijn aangesloten in de rij, oftewel we hebben ruim 3 uur stilgestaan bij de grens. Onze truc pakte dus helaas niet goed uit, alhoewel het maar de vraag is of het nou sneller zou gaan bij die dubbele grensovergang over de kustweg, ik denk eigenlijk dat je overal gewoon veel tijd kwijt bent.

Grensovergang B-H > Kro

Aangekomen in Hotel Ivka waren we net op tijd voor de WK-finale. Het hotel zelf is erg mooi, ontbijt was ook erg uitgebreid en lekker. Er zijn wat parkeerplaatsen voor het hotel en een kleine, smalle garage onder het hotel, met een stationwagen is dat nog een hele uitdaging. Het ligt wel erg ver van het centrum af. Op de eerste dag waren we hier nog naartoe gelopen om de sfeer in de stad te proeven, maar dat is toch een stevige wandeling met stijgen en dalen van ruim een half uur. Toen waren er ondanks de nederlaag alleen feestende Kroaten in het centrum, de dag erna werd het weer gedomineerd door toeristen. Nadat we in een grote parkeergarage (volledig ondergronds) vlakbij het centrum hadden geparkeerd, hebben we in de volle zon over de volledige stadsmuur gelopen. Het is zeker aan te raden (bij voorkeur met wat bewolking, als je hoogtevrees hebt, kan het soms wat tegenvallen). Het daarnaast gelegen fort Lovrijenac, die ook in de serie Game of Thrones voorkomt, hebben wij uiteindelijk niet meer bezocht. In de middag zijn we naar een strand buiten Dubrovnik geweest (bij hotel Sun Gardens Dubrovnik), heel mooie blauwe zee. In de avond hebben we gegeten in een heel gezellige straat (voor auto's niet toegestaan), die richting het strand gaat met allemaal restaurants, barretjes en cafés (het ligt dus niet aan het strand, het zijn geen strandbarren/cafés). Ik raad minimaal twee nachten aan. Misschien alleen een hotel nemen die wat dichter bij het centrum zit, al zat die gezellige straat wel op slechts een kleine 10 minuten lopen vanaf dit hotel.

DubrovnikDubrovnik

Dubrovnik - Podgorica (Montenegro), 1 nacht

Vanuit Dubrovnik gingen we weer verder in onze tocht door voormalig Joegoeslavië. Een tweetal Nederlanders die we bij de de Bosnische/Kroatische grensovergang spraken waren ook aan een roadtrip bezig en gingen onder andere nog naar Kotor. Omdat dit redelijk op de route naar Podgorica lag, besloten we daar langs te rijden. Na op het zuidelijkste punt de grens van Kroatië te zijn gepasseerd, een pontje over te zijn gegaan (Leptane naar Kamenari) en de smalle kustweg langs het meer te hebben genomen, waar vaak maar ruimte was voor één auto, kwamen we aan in Kotor: het was klein, hartstikke druk qua auto's, nergens een parkeerplek te zien en bovendien viel het toch wel wat tegen als je dan net uit Dubrovnik komt, dus wij besloten het voor gezien te houden en via de reguliere aanrijroute naar Kotor door te gaan richting Podgorica. Naderhand zijn we blij dat we dat smalle kustweggetje hadden genomen, want het stond hartstikke vast Kotor in, daar zou je zomaar twee uur over kunnen hebben gedaan, gelukkig reed de stad uit wel aardig door. In het plaatsje Budva hebben we een lunchstop gemaakt bij een restaurant met een aantal eigen parkeerplaatsen, want parkeren was verder drama. Podgorica was verder ook niet bijzonder, wat shoppen betreft waren het verder Nederlandse prijzen, een biertje op het terras was eigenlijk het hoogtepunt (wel goedkoop, dat dan weer wel). Het hotel M Nikic daarentegen was uitstekend, zo goed dat we ons hadden verslapen voor het ontbijt (vergeten de wekker te zetten). Dus kortom, de natuur zag er goed uit, maar wat steden betreft is het niet meer dan een tussenstop waard.

Podgorica - Tirana (Albanië), 1 nacht

Hoe verder we naar het oosten reden, hoe slechter de wegen werden, dus goede banden is aan te raden voor het geval je per ongeluk eens door een diepe put of gat in de weg rijdt. Tanken is in Albanië geen probleem, want je hebt op iedere kilometer wel een tankstation, al moet je alleen bij de 'grote namen' gaan, want de kleintjes geven mogelijk slechte kwaliteit benzine. Als je wat meer dan alleen tankstations op je route wilt zien, moet je niet alleen deze weg pakken, het heeft ook mooiere stukken. Tirana was al wel beter dan Podgorica, het leefde wat meer, maar noemenswaardige dingen had het verder niet. Het Sky 2 hotel is erg luxe en zeker aan te raden voor een overnachting. Rij deze aan via Bulevardi Gjergj Fishta (Google Maps leidden ons in eerste instantie via de andere kant, waardoor we door een soek reden). Parkeergarage van het hotel heeft één in- en uitgang met redelijk steile heuvels, dus kijk uit voor tegenliggers. Het ontbijt is wat aan de karige kant.

Piramide van Gizeh

Tirana - Meer van Ohrid (Macedonië), 1 nacht

Vanuit Tirana gingen wij door naar het meer van Ohrid, dat deels ook Albanees is. Wij bezochten het echter vanaf de Macedonische kant. Nadat we in ons hotelletje Villa Klia, dat direct aan het meer lag op 10 km van Ohrid, waren aangekomen (oorspronkelijk zaten we in Villa Jordan, maar we waren overgeboekt door Corendon), hebben we het nabijgelegen natuurpark bezocht met de auto (bergen met een mooie groene natuur en groot uitzicht over het meer, eventueel kan je een wandeling maken, hebben wij niet gedaan). In de namiddag en avond hebben we Ohrid bezocht. Er zaten verrassend veel Nederlanders in Ohrid, één brillenzaak maakte zelfs Nederlandse reclame, je kan dan ook bijna overal met euro's betalen. 's Avonds lekker ergens aan het water gegeten. Vila Klia zelf was qua prijs-kwaliteit erg goed, het had een lekker ontbijt en een mooi terrasje. Wij zaten op de zolderkamer, voor lange mensen betekent dit dat je af en toe moet bukken. Gezwommen hebben we er uiteindelijk niet, maar er lag een strandje van 3 meter breed voor de deur. Wij hebben er één nacht gezeten, als je als die-hard het meer rond wilt en de natuur goed wil observeren raad ik aan om er langer te blijven.

KoeienMeer van Ohrid

Meer van Ohrid - Thessaloniki (Griekenland), 4 nachten

De dag erop reden wij richting Thessaloniki. In tegenstelling tot de niet-EU naar EU overgang van B-H en Kroatië ging dit wel zeer voorspoedig (wij zijn er tussen Bitola en Niki overgegaan, daarna hadden we een stuk nieuwe snelweg). Na een tussenstop in Edessa (had ondanks het warme en droge weer een mooie waterval met ver uitzicht) arriveerde we in ons hotel, Georgalas Sun Beach Hotel/Resort. Het lag 40 km ten zuiden van Thessaloniki direct aan het strand met een mooie, zo goed als heldere zee met nauwelijks golven, eigenlijk wel vergelijkbaar met Kroatië. Op een paar uitstapjes naar het nabijgelegen dorpje Nea Kalikratia en op de laatste dag naar Thessaloniki zelf na, hebben we vooral genoten van een lekkere relaxte stop aan het strand met dit heerlijke Griekse weer. De kamer waar wij in zaten (was voor drie personen), was ruim, met een redelijk grote eigen koelkast (dus eigen drank e.d. van de supermarkt kon je hier makkelijk in kwijt) en zelfs een eigen terrasje met uitzicht op zee. Enige wat ontbrak was een douchegordijn o.i.d.

GeorgalasGeorgalas

Als je er voor kiest om hier even een wat langere tussenstop te maken dan anders, dan zou ik zeker aanraden om een hotel buiten Thessaloniki te nemen en niet in Thessaloniki zelf, de stad is namelijk niet heel bijzonder, één dag is meer dan voldoende om de highlights gezien te hebben, verder is het ook niet zo sfeervol en heeft het nauwelijks strand.

Thessaloniki - Belgrado (Servië), 2 nachten

Vanuit ons idyllische strandhotel zijn we via Macedonië doorgegaan naar Belgrado, of Beograd zoals de Serviërs het zelf noemen. De grensovergangen hebben wel weer aardig wat tijd in beslag genomen, maar een alternatief voor de snelweg is er niet (wij zijn er voor de Servische overgang bij Kumanovo afgegaan, maar in dit arme stadje waren de wegen erg slecht en we konden de weg die we wilden hebben niet vinden, was waarschijnlijk een zandpaadje of iets dergelijks, dus niet aan te raden). Kosovo hebben we niet bezocht, omdat het een drama is om erin te komen (groene kaart is niet geldig, visum is nodig), dus daarom beschouwden wij dit maar, net als de Serviërs, als een provincie van Servië. Na hevige regenval onderweg kwamen we 's avonds aan in ons hotel 88 Rooms Hotel. Het hotel was erg goed, luxe kamer met lekkere bedden, het ontbijt was verder ook goed. Voor het bezoeken van het oude deel alleen heb je al wel een dag nodig (vergeet in ieder geval de stadsmuur met uitzicht over de rivier niet). In sommige winkels kan je voor een leuk prijsje wel lekker shoppen. Trek toch wel minimaal twee nachten uit voor het bezoeken van deze stad. Afhankelijk van of je het nieuwe deel van de stad nog wilt bezoeken kan je eventueel nog een extra dag plannen, maar volgens mij is dat niet heel bijzonder.

Beograd

Belgrado - Boedapest (Hongarije), 4 nachten

Onze tocht vervolgde zich verder naar het noorden. Wij zijn er bij Horgos afgegaan om de grensovergang op de snelweg te mijden, hier hebben we een uur gewacht, dus ik ben geneigd te zeggen dat het niet veel scheelt met de wachttijd op de snelweg. De reden dat wij relatief lang in Boedapest waren, is omdat wij de Grand Prix (Formule 1) bezochten. Ons hotel, Hotel Chesscom, lag dan ook niet in de buurt van het centrum, maar zo goed als naast het metrostation waar de bus van het vliegveld naar toe rijdt. Boedapest zelf hadden wij een paar jaar terug al bezocht, dus dat had dan ook niet onze prioriteit en uiteindelijk zijn we ook niet in het centrum geweest. Wij hadden een kamer die naast het hotel lag, deze zag er van binnen prima uit: schoon, vier bedden, prima douche en badkamer en het ontbijt was kleinschalig maar verder goed, dus dat was goed uit te houden. Om de hoek zat een winkelcentrum (ook hier kon je af en toe iets voor een leuke prijs scoren) met foodcourt en een gezellige pub waar je omgerekend €1,20 betaalde voor een halve liter bier.

Op donderdag was er tussen 16 en 18 uur de mogelijkheid om door de pitlane van het circuit te lopen. Op de aanrijdroute naar het circuit was het erg druk, dus we wisten dat we voor de rest van het weekend een alternatief wilden vinden. Er was verder ook maar één gate open op donderdag, dus daar stonden we ook wel even in de rij tussen de mensenmassa. Eenmaal binnen kon je weer wat vrijer lopen, totdat je de pitlane in liep, daar moest je weer schuifelend doorheen komen. Toch is het wel de moeite waard om al die garageboxen en auto's (en als je geluk hebt een aantal coureurs en een pitcrew die pitstops oefent/demonstreert) van dichtbij te zien.

F1 FerrariF1 Fernando Alonso

De rest van het weekend hebben we alle Formule 1 gerelateerde sessies (op FP3 na) en de F2 Hoofdrace bezocht, dus met Nyck de Vries hebben we in de verder wat saaie race op zondag (weinig actie en Verstappen viel vroeg uit, viel ook al wat tegen in de kwalificatie) toch nog wat Nederlands succes gezien. De race op zondag bracht aan het eind gelukkig ook nog wat spanning. We zaten op de Red Bull Grand Stand, maar het was niet per se een tribune voor alleen Red Bull fans, er zaten nauwelijks minder Ferrari fans op, wat ook wel weer laat zien hoe goedmoedig de sfeer is voor de fans.

F1 Max Verstappen

's Avonds aten we meestal snel wat in het foodcourt (het meeste ging om 20:00 dicht dus we haalden het iedere keer net), op de laatste avond hadden we toch ook nog goulash gegeten bij een restaurant om de hoek (kon je wel alleen cash betalen, dus dat ging nog maar net).

Mocht je wel voor de stad zelf naar Boedapest komen, dan heb je aan twee overnachtingen in principe genoeg om de hoogtepunten van zowel Buda als Pest te zien (inclusief het stadspark). Verder is Csarnok een traditioneel Hongaars restaurant waar je zeer goedkoop erg lekker kan eten (ten minste, dat was toen wij er waren).

Boedapest - Dresden (Duitsland), 1 nacht

Na een ruim weekend Boedapest verlaten we Hongarije weer, om via een klein stukje Slowakije (langs Bratislava) en Tsjechië (langs Praag) naar Duitsland te trekken. Alles was EU, dus grensovergangen vormden geen probleem of waren niet eens aanwezig. Na redelijk wat wegwerkzaamheden (resulteerden alleen in versmalling van de weg, geen omleidingen) kwamen we aan in Dresden, in hotel Holiday Inn Express (Dresden City Centre). Dit hotel was verder heel netjes, mooie kamer met erg mooie badkamer. Het ontbijt was ook prima, het was alleen wel erg druk, het is een redelijk groot hotel. Dresden zelf is een gezellig stadje met gigantisch veel barretjes en terrasjes (het is voor een groot deel gebombardeerd in WOII door de Engelsen, daarna kwam het in Sovjet handen, blijkbaar werd besloten om het na Die Wende daarmee vol te gooien en verder alle kerken e.d. te herbouwen). Om alle dingen te zien, heb je aan één overnachting wel genoeg, maar met een overnachting extra zou je je ook niet gaan vervelen, er zijn genoeg cafeetjes waar je de fijnproever kan uithangen.

Frauenkirche

Dat was de laatste overnachting en ook gelijk de laatste stad die we hebben bezocht, daarna zijn wij weer huiswaarts gereden. Onze reis duurde drie weken minus 12 uur, we hebben van deur tot deur 5970 km gereden. Het was een erg leuke ervaring, verrassend goed te doen ook, ik had zo nog een weekje door gekund, dus ik raad het dan ook zeker aan als je veel autorijden verder niet erg vindt. Bedankt voor het lezen en doe er je voordeel mee!

De reis in magneten